You are currently viewing Jarmo Harri Jantunen

Jarmo Harri Jantunen

Kuka olet?

Jarmo Harri Jantunen, suomen kielen professori Jyväskylän yliopistosta

Mikä tai mitkä Virittäjän artikkelit ovat olleet oman urasi kannalta erityisen merkittäviä?

Yksi tällainen teksti on Krista Ojutkankaan katsaus ”Kielentutkijan mielikuvituksen puute eli mihin todelliseen kielenkäyttöön perustuvaa aineistoa tarvitaan” vuodelta 2008. Katsaus on kuvaus tutkimusaineiston roolista tutkimuksen teossa, ja se sai pohtimaan aineiston merkitystä laajemminkin. Ojutkankaan katsauksen siivittämänä syntyi oma, aineistojen merkityksen pohdintaa koskeva katsaukseni seuraavana vuonna.

Mikä tai mitkä Virittäjän artikkelit kaikkien tulevien kollegoidesi olisi mielestäsi hyvä lukea?

Tällä hetkellä julkaistavien artikkelien ja katsausten kirjo on teoreettisesti ja menetelmällisesti niin suuri, että on mahdotonta suositella yhtä ainoaa artikkelia. Artikkeleja kannattaa poimia luettavaksi ennakkoluulottomasti, oman tutkimusalan ulkopuoleltakin. Lisäksi Virittäjässä ilmestyy loistavia kirjallisuusarvosteluja ja konferenssiesitelmiä, joista saa hyviä vinkkejä opetukseen ja tutkimukseen.

Mitkä ovat terveisesi juhlavuottaan viettävälle Virittäjälle?

Onnea Virittäjälle ja Kotikielen Seuralle ja kiitos pitkästä ja uraauurtavasta työstä suomen kielen tutkimuksen hyväksi! Toivottavasti julkaisu säilyy edelleen elinvoimaisena ja saa uutta lukijakuntaa!